در تاکیدی بر این نظریه که “ماهی غذای مغز” است، یک مطالعه جدید نشان داده است، در افرادی که در رژیمهای غذایشان ماهی فراوان مصرف میکنند خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر بطور چشمگیری پایینتر است.
به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی، به نظر میرسد که علت عمده این امر وجود “اسید دوکوساهگزانویک”( docosahexaenoic acid (DHAدر ماهی باشد.
دوکوساهگزانویک اسید چرب اشباع نشده امگا ۳است که به نظر میرسد بر خطر زوال عقل تاثیر بگذارد و برای عملکرد مناسب سیستم عصبی مرکزی حائز اهمیت باشد.
دکتر “ارنست شفر” دانشمند ارشد و مدیر “آزمایشگاه سوخت و ساز چربی” در “مرکز تحقیقات تغذیه انسان جان مایر” وابسته به وزارت کشاورزی آمریکا در بوستون و محقق ارشد این مطالعه گفت: وجود سطح بالای DHAدر خون، اسید چربی که در ماهی پیدا میشود، خطر ابتلا به زوال عقل را به نصف میرساند.
شفر گفت معلوم شده است که اسید چرب امگا ۳از قلب و سیستم چرخش خون در بدن محافظت میکند.
وی افزود از آنجاییکه ماهی برای قلب انسان مفید است برای مغز نیز احتمالا فایده دارد.
ماهیهای چرب مانند ماهی خال مخالی(مکرل) ، قزل آلا، شاهماهی، ساردین، آلباکور (نوعی ماهی تون) و آزاد مقدار زیادی DHAدارند.
یافتههای این مطالعه در شماره نوامبر مجله “آرشیو نورولوژی ” چاپ شده است.
در این مطالعه شفر و همکارانش بانک اطلاعاتی در خصوص سطح DHAو زوال عقل را در ۸۹۹مرد و زن که در “مطالعه قلب فارمینگهام” شرکت کرده بودند، بررسی کردند.
در جریان ۹سال پیگیری ۹۹درصد از این افراد به زوال عقل و ۷۱نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.
محققان دریافتند، در افرادی که در خون آنها بالاترین سطح DHAوجود داشت، خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر به ترتیب ۴۷درصد و ۳۹درصد کمتر بود.
محققان گزارش دادند، افرادی که بالاترین سطح DHAرا در خونشان داشتند، گفتند که در هفته بطور متوسط دو تا سه وعده ماهی میخورند در حالیکه افرادی که سطح DHAدر خونشان پایینتر بود بطور قابل توجهی ماهی کمتری میخوردند.

ثبت نظر